top of page
  • Foto van schrijveryonidebondt

Een date met experts in het vak? Dit mag je verwachten

Als studente Public Relations verwacht je je aan een berg informatie voor je effectief begint na te denken over een stage, je toekomst en een potentiële job. Mijn ervaring en ontmoeting met oud-studenten? Eén voor één toppers! Enkele losse gesprekken, lastige vragen en gouden tips later zie ik al een veel concreter beeld voor me.


Ook op zoek naar ervaringen, adviezen of gewoon informatie over agencies, bedrijven en functies binnen PR? Experts die zich nog in je leefwereld bevinden en weten welke stress je doormaakt? Ik ontmoet Lisa, Joke en Rhany om te luisteren naar hun hobbelig parcours in de PR-wereld ene dé topbestemming die ze hebben bereikt. Oud-studenten aan de Thomas More Hogeschool die de nieuwe lichting klaarstomen voor de periode van je leven: DE STAGE! Een nieuwe en belangrijke mijlpaal , waar je helemaal wordt geboetseerd tot de werkkracht waar je uiteindelijk in zal uitbloeien.


First Aid with the first contact

Speeddates. Een handige tool om op korte termijn veel slimmer te worden en beter te weten wat je wilt in de PR-wereld. Hoe werkt dat beest? Je neemt contact op met iemand die een interessante job beoefent of in een bangelijk bedrijf werkt. Als je geluk hebt, krijg je zoals wij de kans om uit een e-l-l-e-n-l-a-n-g-e lijst te kiezen met oud-studenten die één voor één paraat staan om jou te informeren, helpen, advies te geven en ervaringen te delen. Ga niet onvoorbereid naar zo een speeddate, maar verzorg je kennis. Weet wie er voor je komt zitten en haal je sherlock kantje naar boven. LinkedIn, Facebook, Google, Instagram ... allemaal zoekmachines waar je hen op kan terug vinden.


Checklist bij de hand

Graag een checklist met vragen die je niet mag vergeten stellen? Weet je niet hoe je eraan begint? Ik geef je al enkele kernvragen mee als starter. Hou jezelf niet tegen om je lijst zo kort of lang te maken als je wilt. Onthoud ook dat dit de kans is om zoveel mogelijk te weten te komen. Alumni hebben geen schrik om informatie op je af te vuren tegen de snelheid van een TGV. Dus hou je vast. Na je gesprek voel je de kriebels al komen om zelf aan de slag te gaan.


  • Wat behoort tot je takenpakket als [functie]?

  • Waar ligt de focus bij jullie bedrijf/agency?

  • Wie zijn jullie klanten?

  • Wat kan een opdracht inhouden?

  • Wat was jullie grootste opdracht?

  • Wat willen jullie uitstralen als bedrijf/agency?


Geen inspiratie voor verdere vragen? Bezoek dan ook eens de website van het bedrijf waar je geïnterviewde werkt of kijk naar andere templates van vragenlijsten.


Van ontmoeting tot nieuwe kans op je lijstje

Alle mogelijke scenario's lopen door elkaar. Met iemand een babbeltje doen zonder veel verwachtingen en een paar dagen later loop je rond als een kip zonder kop. Het enthousiasme overmant mij als ik denk aan het concept van influencermarketing dat ik beter heb leren kennen. Wat?! Zo snel? Zonder enige moeite? Jawel, het is MOGELIJK.



Ik behoor tot de gelukkigen die een lijst gepresenteerd krijgt met oud-studenten om te kiezen wie ik op de pijnbank wilde leggen, om mijn vragen op af te vuren en om meer te weten te komen van verschillende functies, bedrijven etc. En dat deed ik. Joke Bollens, oud-studente Thomas More en nu professionele campaign manager bij Stellar. Heel fijne babbel, fijne website en veel relevante informatie.


Een kort maar krachtig gesprek van maar liefst 20 minuten! Plots komt een nieuwe potentiële stageplaats, naar mijn persoonlijke mening, mee in de kijker met al de rest. Hupla, gewoon een korte babbel, de juiste vragen, een chille vibe en je krijgt de kriebels om het bedrijf écht te leren kennen. Het punt dat ik hiermee bereik? Soms ligt je interessegebied, waarvan je het niet meteen verwacht, veel korter bij dan je denkt. Dus ga op zoek, kijk naar jezelf en de match en neem contact op met die persoon. Voor je het weet staat er bij jou een nieuwe mogelijke stageplaats op je lijstje. Alvast bedankt Joke, bedankt Stellar voor de trigger van influencermarketing.


Hoe past influencermarketing dan binnen een PR-strategie? Het heeft allemaal te maken met je doelpubliek. Lees hier hoe influencermarketing je PR-strategie versterkt


Afspraak geannuleerd door ziekte? No stress

Afspraak geboekt. Je bereidt alles goed voor. Finallyyy, the day is here! Mailtje komt binnen: afwezig door ziekte. F*ck, nee eh! Situatieschets: iemand die last-minute ziek valt, kan vandaag de dag (jammer genoeg) nog steeds voorkomen. Dat is absoluut geen ramp. Krijg geen stress dat je niets zal te weten komen, want tegenwoordig mogen we ons gelukkig prijzen met social mediakanalen. Wie zegt dat de technologie van vandaag ons te ver drijft? Geen internet = geen LinkedIn = geen verder contact.


Ga proactief aan de slag. Smartphone nemen, LinkedIn openen, contactpersoon opzoeken, toevoegen en berichtje sturen. Zo. Simpel. Is het. Verwacht geen antwoord na 5 seconden, maar de ontvanger zal je berichtje snel opvangen. Wil je toch nog sneller handelen? Ga op zoek naar een tweede contactpersoon van hetzelfde bedrijf/agency om te laten weten dat je interesse hebt. Voor je het weet hang je aan de telefoon met dé eigenares van Diamonds & Pearls. Hup, ze weten van je bestaan af!


*disclaimer: een voorbeeld in de realiteit in mijn eigen ervaringen



Goesting gekregen om erin te vliegen? Niet twijfelen! Zet je achter je computer, zoek op, verbind met nieuwe connecties en geef jouw toekomst vorm in enkele seconden.


Wist je dat dit artikel vorm heeft gekregen door één namiddagje speeddaten met 3 alumni's van Thomas More? Bedankt Joke, Lisa en Rhany voor de verhelderende namiddag!

74 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
image00007.jpeg.JPEG

Jouw blik op mijn blog? 

Daar hou ik van! Hallo, ik ben Yoni, 20 jaar en studente Public Relations op Thomas More. Kom erbij en geniet mee van mijn ervaringen het komende jaar!

Focus op de blog.

Thanks for submitting!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
bottom of page